Myasis

Zodra de dagen warmer en de luchtvochtigheid hoger worden, ziet men overal de beruchte groenblauwe “strontvliegen”. Dit zijn nuttige dieren, want ze ruimen uitwerpselen op van katten, honden en allerlei ander dieren. Maar, helaas, ze hebben ook een nare kant, want ze zoeken naar plekken om hun eieren in te leggen en die vinden ze dan o.a. bij onze huisdieren. Vooral met konijnen moet men oppassen maar ook schapen zijn soms slachtoffer. Regelmatig overlijden deze dieren aan de madenziekte (myiasis) die veroorzaakt wordt door de groenblauwe vlieg, genaamd Lucilia Sericata.

De vlieg, Lucilia Sercata, zoekt naar dieren met vieze achterwerken of die de lucht van diarree of urine bij zich hebben. Ze leggen eitjes in de aangekoekte uitwerpselen of op de huid. Meestal aan de onderkant van de staart maar ook wel tussen de achterpoten. De maden die hier uitkomen eten zich binnen vier uur een weg naar binnen. De dieren zullen daardoor bloedvergiftiging krijgen. Zonder snelle behandeling kan een konijn hierdoor binnen twee dagen sterven. Ook wondjes zijn gevaarlijk want daar kunnen ook eitjes in worden gelegd.

Preventie

Vaak heeft het konijn een vieze achterkant als het te dik is. Het kan dan niet goed meer bij de anus komen waar de blindedarmkeutels rechtstreeks uit gegeten moeten worden. Behalve overgewicht zijn andere oorzaken mogelijk. Denk aan gebitpoblemen, hals- of rugpijn of maagdarmziektes. Probeer het ontstaan van zachte keutels te verhelpen. Meestal ontstaan zachte keutels door voedingsfouten. Sluit de verblijfplaats af met horrengaas om zo de vliegen te weren.
Kijk je konijn regelmatig na. Zoek naar wondjes en behandel die. Houd het hok schoon en zo reukloos mogelijk. Was het achterwerk van je konijn als het vies is. De aangekoekte keutels kunnen week gemaakt worden met warm water en dan uit de vacht gewreven worden. Eventueel kun je een zachte zeep gebruiken maar dan wel goed uitspoelen zodat alle zeepresten verdwijnen. Droog je konijn daarna heel goed af (evt. met een föhn nadrogen) tot de vacht weer helemaal kurkdroog is.

Behandeling

Wanneer je groene vliegen in de buurt van je konijn ziet weet je dat het foute boel is. Verdere tekenen van besmetting zijn: vreemde kale plekken, apathisch gedrag en gaatjes of wonden in de huid. Als u dit constateert, bel dan onmiddellijk de dierenarts, ook als het avond of weekend is. Dit is een noodgeval! Behandeling zal bestaan uit het haar wegknippen, de wonden behandelen en de vliegenlarven verwijderen en doden met speciaal daarvoor bestemde middelen. Daarnaast krijgt het konijn pijnstilling en antibiotica.
Soms is het dier er echter zo ernstig aan toe dat euthanasie de enige diervriendelijke methode van ‘behandelen’ is.